زینب دلام | چارسوق لارستان: نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان‌ هنرهای زیبای لارستان، به مناسبت روز جهانی گرافیک، از ۸ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نگارخانه مجتمع فرهنگی، هنری و قرآنی شهید علیشیری لار برگزار شد. برپایی این نمایشگاه فرصتی دست داد تا با مدیر و مدرسان این هنرستان که یک سال از راه‌اندازی آن در لار می‌گذرد، گفت‌وگویی در مورد ظرفیت‌های این هنرستان، بازار کار آن در آینده و چشم‌انداز و خروجی آن انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید: 

"حمیده خسته"، مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای لارستان ضمن معرفی خود اظهار داشت: فوق لیسانس فیزیک هسته‌ای و ۲۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش را دارم، دو سال رابط انرژی نوین و‌ دبیر جشنواره علمی پژوهشی در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بودم و امسال از اواسط آذرماه به پیشنهاد اداره آموزش و پرورش، مدیر هنرستان هنرهای زیبای لارستان شدم.

پذیرش هنرجویان گرافیک و نمایش در هنرستان هنرهای زیبای لار

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در این فصل از سال و رو به پایان بودن سال تحصیلی، هنرستان‌ها عملکرد یک‌ساله دانش‌آموزان را در معرض دید عموم قرار می‌دهند تا هم الگویی برای دانش‌آموزانی که در آستانه انتخاب رشته هستند باشد و هم به نوعی توانایی خود را معرفی کنند، هنرستان هنرهای زیبا دخترانه لارستان نیز توانمندی و مهارت هنرجویان خود را در دو رشته "نمایش" و "گرافیک" در معرض دید قرار داده است.

مدیر هنرستان هنرهای زیبای لارستان خاطرنشان کرد: هنرستان در سال تحصیلی گذشته، ۲۰ هنرجو پذیرش داشته که با توجه به مهیا شدن شرایط، هنرجویانِ بیشتری برای سال تحصیلیِ جدید پذیرش خواهند شد.

نمایش 266 اثر در نمایشگاه آثار دانش آموزان هنرستان هنرهای زیبای لار

خسته با اشاره به برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: نمایشگاه در بخش مبانی ۱۳۲ اثر، در خوشنویسی ۵۶ اثر، طراحی ۲۰ اثر و عکاسی ۵۸ اثر و در مجموع ۲۶۶ اثر را در خود جای داده است.

وی در مورد دروس هنرجویان اظهار داشت: دروس تخصصی رشته گرافیک شامل عکاسی، طراحی، خوشنویسی و مبانی هنرهای تجسمی است که نیروهای متخصص آن از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار گرفته شده‌اند و اداره آموزش و پرورش نیروهای آموزشی را تامین کرده است. 

بازار کار خوب هنرجویان هنرستان

مدیر هنرستان هنرهای زیبای لار در مورد بازار کار فارغ‌التحصیلان این هنرستان گفت: با توجه به اینکه هنرجویان هنرستان می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند، امیدواریم با تعامل سازنده با سازمان فنی و حرفه‌ای، زمینه اخذ مدرک از این نهاد را برای هنرجویان فراهم آوریم تا جذب شدن به بازار کار راحت‌تر شود.

ضرورت حمایت خیرین از هنرستان و تاسیس دانشگاه هنرهای زیبا در لار

حمیده خسته تصریح کرد: حضور و پشتیبانی خیرین برای حمایت از هنرستان، امری ضروری است که باعث می‌شود مسائل پیشِ رویِ هنردوستان برطرف شود و لارستان بتواند با وجود هنرستان پاسخگوی نیاز هنری شهرهای همجوار و منطقه جنوب فارس باشد و به زودی شاهد افتتاح دانشگاه هنرهای زیبا در شهر لار باشیم، چراکه این ظرفیت با وجود هنرمندانِ پیشکسوت و استعدادهای فراوان هنری در بین جوانان و دانش‌آموزان وجود دارد.

پتانسیل بالای لارستان در زمینه هنری

در ادامه، "یسنا یزدان‌پناه" مدرسِ عکاسیِ هنرستان هنرهای زیبای لارستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه ضمن معرفی خود اظهار داشت: فوق لیسانس رشته گرافیک از دانشگاه شیراز دارم، ۱۰ سال است که در کنار گرافیک، عکاسی را به طور حرفه‌ای کار کرده‌ام و ۸ سال است که عضو انجمن عکاسی لار هستم و دوره‌هایِ زیاد و متفاوتی را با اساتیدِ مختلف در لار و شیراز گذرانده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: درس عکاسیِ 1 هنرستان هنرهای زیبای لارستان و دروس تخصصی رشته گرافیک را در دانشگاه اوز تدریس می‌کنم.

این مدرس هنرستان هنرهای زیبا افزود: آخرین فعالیت عکاسی‌ام در سطح بین‌المللی در "فستیوال هنر جهانی" در کشور قطر بوده که در میان ۷۰ کشور مختلف جهان ، ۴ فریم از آثار من در بخش عکاسی که با تکنیکِ میکس‌مدیا کار شده بود به نمایشگاه قطر راه پیدا کرده و در "مجله آرتمسفر" اسپانیا چاپ شده است.

یزدان‌پناه تصریح کرد: کار کردن در زمینه‌های هنری در ایران که سرشار از سنت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت و غنی است می‌تواند در سطح جهانی بسیار تاثیرگذار باشد، به ویژه لارستان پتانسیل بسیار خوبی دارد که به دنیا معرفی شود و در خارج از ایران نیز فعالیت داشته باشیم و هنرمان را به دنیا نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هنرستان هنرهای زیبا سطح بالا و اساتید تخصصی‌تر و دغدغه‌مندتری دارد، بیشتر کارها به صورت عملی و نمایشگاهی است و می تواند نسبت به مدارس دیگر خروجی‌های هنری بیشتری داشته باشد.

بازار کار گسترده عکاسی

مدرس هنرستان دخترانه هنرهای زیبای لار تصریح کرد: ما در هنرستان هنرهای زیبای لارستان تلاش می‌کنیم طوری آموزش دهیم که خروجیِ حاصل از کلاس درسی، به صورت کاربردی و اجرایی باشد و از آن در سطح شهر استفاده کنیم.

یسنا یزدان‌پناه اضافه کرد: در درس عکاسیِ 1 که عکاسی پایه رشته گرافیک است بیشتر با دوربین کار می‌کنیم و نورسنجی دقیق، تکنیک‌های پنینگ، بوکه، ترکیب‌بندی‌های حرفه‌ای، تمرین روی شاتر و دیافراگم و کار روی سوژه‌های مختلف به صورت خلاقانه آموزش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان با عکس‌هایی که می‌گیرند می‌توانند آثار تاریخی و پتانسیل‌های لار را به دید عموم برسانند، بازار کار در عکاسی بسیار گسترده است و شاخه‌های زیادی از جمله مستند، خبری، فاین آرت، مفهومی و... دارد.

این مدرس عکاسی در مورد کارآموزیِ فارغ‌التحصیلان این هنرستان گفت: دانش‌آموزان پس از گذراندن پایه یازدهم باید دوره کارآموزی را بگذرانند که بسته به علاقه‌شان می‌توانند به آتلیه‌ها، آموزشگاه‌های عکاسی و... بروند و در آنجا کارورزی و کارآموزی‌شان را بگذرانند.

ضرورت ادامه تحصیل تا دانشگاه

یزدان‌پناه تصریح کرد: گرافیک، رشته پر چالشی است، عده‌ای جا می‌زنند، کم می‌آورند، اما جا دارد که هنرجویان، این رشته را تا دانشگاه و تحصیلات تکمیلی ادامه‌ دهند و در زیرشاخه‌های مختلف درس بخوانند.

توجه به خلاقیت و بومی سازی آثار

ایشان خاطرنشان کرد: از لحاظ موضوعی فراتر از کتاب هم کار می‌کنیم، بیشتر توجه من روی خلاقیت بچه‌هاست، یعنی تکنیک‌هایی که در کتاب وجود دارد را آموزش می‌دهیم و در کنار آن روی خلاقیت کار می‌کنیم، سعی می‌کنیم سوژه‌ها تکراری نباشند، بلکه کاملاً خلاقانه و مفهومی باشند.

مدرس هنرستان هنرهای زیبای لار با تاکید بر بومی‌سازی آثار گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی من رویکرد بومی‌سازی است و تلاشم بر این بوده که عکس‌ها از منطقه لارستان باشد و نمادها و اِلِمان‌های اینجا به تصویر کشیده شود، به عنوان نمونه در بحث ترکیب‌بندی از نخل و بادگیر بهره گرفته‌ایم و تورها و ورکشاپ‌های عکاسی را در محلات قدیمی لار، کاروانسراها و بازار قیصریه برگزار کرده‌ایم.

مسئولان از هنرمندان حمایت کنند

یسنا یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: در پایان، از مدیر دلسوزمان که همواره با ما و در کنار مجموعه بودند، همچنین از اساتیدی که ما را در این مسیر همراهی کردند تشکر می‌کنم. از مسئولان می‌خواهم که هنرمندان را حمایت کنند، به ویژه حامی دانش‌آموزانِ توانمند و با استعداد این هنرستان در تمام زمینه‌ها باشند چرا که با توجه به انرژی و علاقه ای که دارند، بازوهای اجرایی خوبی برای شهر خواهند بود.

در پایان این گزارش نیز "فاطمه عزمی"، دیگر مدرس این هنرستان در گفت‌وگو با خبرنگار چارسوق ضمن معرفی خود اظهار داشت: دانش‌آموخته رشته گرافیک از هنرستان فنی لارستان و ارشد ارتباط تصویری هستم، مدرس دروس تخصصی دانش‌آموزان هنرستان هنرهای زیبا و دروس هنر و کار و فناوری دبیرستان (متوسطه اول) سما هستم.

وی افزود: سابقه تدریس دروس تخصصی و هنری دبیرستان راه برتر و به طور کلی از دانشگاه تا دبستان و دیگر مراکز آموزشی را در حدود ۱۲ سال دارم.

اهمیت ارتباط با مخاطب برای معرفی اثر

مدرس هنرستان هنرهای زیبای لار در مورد برگزاری نمایشگاه آثار هنرجویان این هنرستان گفت: این نمایشگاه دست‌رنجِ یک‌ساله هنرجویان هنرهای زیباست که تمام هم و غم‌شان شناساندن گرافیک به شکلی نوین بوده است.

عزمی خاطرنشان کرد: درست است که تفکر بصری، دیزاین، طراحی و خلق یک اثر بسیار مهم است، اما اینکه چگونه بتوانیم آن را به مخاطب نشان دهیم نیز جنبه دیگری از اهمیت هنر پرکاربرد گرافیک در جهان امروزی است. 

استراتژی هنرستان هنرهای زیبا در پروررش هنرمندان

وی تصریح کرد: استراتژی هنرستان‌های هنرهای زیبا، پرورش هنرمندانی تخصصی‌تر و دغدغه‌مندتر برای جامعه است؛ تلاش ما نیز بر این است که در همین راستا حرکت کنیم.

این مدرس هنرستان افزود: ما در هنرستان نوپای هنرهای زیبای لارستان، رشته‌های نمایش و گرافیک با مجموع ۲۰ دانش‌آموز در پایه دهم را داریم که آثار دروس عکاسی، مبانی هنرهای تجسمی، طراحی و خوشنویسی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است. در این بین، مباحثی همچون طراحی و مبانی هنرهای تجسمی برای رشته‌های نمایش و گرافیک مشترک است.

فاطمه عزمی خاطرنشان کرد: دروس پایه، اصول طراحی‌، شناخت مکاتب و دانش هنری مورد نیاز دانش آموزان که در کتاب ها تعریف شده، مشترک تمام هنرجویان رشته‌های گرافیک و نمایش است، اما این مباحث را به شیوه‌ای به‌روزتر، خلاقانه‌تر و کمی فراتر از حد معمول و با رویکردهای مختلف کار می‌کنند.

وی اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این بوده که دانش‌آموزان از ابتدا وارد بازار کار شوند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند، چراکه تجربه عینی تعامل و درک صحیح از توقعات و نگرش مردم بسیار متفاوت‌تر از صرفاً تحصیل است.

مدرس هنرستان هنرهای زیبای لار افزود: برگزاری این نمایشگاه به صورت عمومی و در سطح شهر نیز به تحقق این امر کمک به‌سزایی کرده است، دانش‌آموزان با آموزش‌هایی که در طول سال تحصیلی فراگرفته‌اند، برای مخاطب توضیحات تکمیلی ارائه می‌دهند، نظرات، پیشنهادات، نقد و انتظارات آن‌ها را می‌شنوند و تمرین عینی دروس را برای خود دارند.

عزمی تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل تلاش‌های بسیار خوب دانش‌آموزان و سطح کاری آن‌ها، نظر عموم و اساتید بسیار رضایت‌بخش بوده است، تا آنجا که سفارش های متعددی که نشانگر اعتماد به توانمندی آن‌هاست با حمایت و پشتیبانی ما صورت گرفته که این خود جای بسی افتخار است.

اهمیت گرافیک در دنیای امروز

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، گرافیک با زندگی ما عجین شده است، به گونه‌ای که از طرح روی لباس، برندسازی تا ترکیب‌ چیدمان یک خانه، زیرمجموعه گرافیک است و در دنیای امروز نیز، طراحی رابط کاربری، طراحی پارک علم و فناوری، گرافیک محیطی، طراحی فونت و... جزئی از رشته گرافیک است که هنرمند می‌تواند به صورت فریلنسر و مستقل در منزل درآمدزآیی داشته باشد.

مدرس هنرستان هنرهای زیبای لار اظهار داشت: از همان ابتدا که هنرستان راه‌اندازی شد، تمام هم و غم‌مان این بود که علاوه بر تدریس مطالب به صورت تخصصی‌تر، از آنجایی که در جنوب کشور قرار داریم، تفکر بصری و خلاق با نگرش بومی‌سازی، همچون استفاده از نقوش، تصاویر و و اشکال بصری و... در آثار به شکلی بدیع داشته باشیم‌.

ضرورت حمایت همه جانبه از هنرستان

فاطمه عزمی در پایان گفت: هنرستان هنرهای زیبا به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد. توقع داریم همان‌طور که مردم علاقه‌مند و خواهان به تأسیس این هنرستان در لار بودند، نظر به اینکه بیشتر در مراکز استان‌ها دایر است و کمتر مجوز آن را به شهرستان‌ها می‌دهند و ما تنها شهرستان با این امتیاز ویژه در استان فارس هستیم، انتظار همکاری و حمایت از همه دلسوزان لارستانی برای تحقق آرمان‌های خود داریم.

گزارش تصویری نمایشگاه را از اینجا ببینید.