چارسوق لارستان | زینب دلام: نمایشگاه عکس "پنجره‌های شرقی"، از 29 اسفندماه 1402 تا 15 فروردین ماه سال جاری در کافه گالو لار برگزار شد.

"حبیب‌الله طالبی" گرداننده نمایشگاه، معمار، طراح و پژوهشگر شناخته‌شده لاری در گفت‌وگو با خبرنگار چارسوق لارستان؛ در مورد این نمایشگاه اظهار داشت: پنجره‌های شرقی، نمایش و ارائه بخشی از پروژه بزرگ‌تری است که ما با نام «پروژه فکری معماری» می‌شناسیم.

وی در مورد هدف از این کار تصریح کرد: ضرورت و اهمیتی برای ایجاد یک ارتباط و روایت تازه از شهر احساس می‌شد؛ در واقع، پنجره‌های شرقی به نوعی برجسته‌شدنِ واقعیت موجود برای تولید روایت‌ها و داستان‌های تازه شهری است.

مسئول نمایشگاه پنجره‌های شرقی خاطرنشان کرد: آنچه مدنظر بود، انتخاب عکس‌ها از سمتِ شرقیِ شهر بود، یعنی آنچه نمایش داده شده مربوط به شرقِ شهر جدید است، جایی که هسته شکل‌گیری خانه‌های شیر خورشیدی است و ما برای شروع، این ترکیبِ اسمی (پنجره‌های شرقی) را مناسب و آهنگین دیدیم.

طالبی گفت: اصرار ما همانطور که در بیانیه هم قابل مطالعه است، استفاده از «چشم‌انداز» به جای «هدف» است؛ چشم‌انداز ما و اعضای تیم، نوعی تجربه‌گرایی به همراه کشف بخش‌های خاموش و ناملموس میراثِ مدرنِ شهر بوده است و پررنگ‌ترین چشم‌انداز، بازیابی و تحلیل این میراث خاموشِ مدرنیستی لار جهت رسیدن به یک الگوی قابل دفاع و احیانا قابل توسعه در ساخت کالبدهای دیگر است.

وی در پایان اظهار داشت: تا نیمه سال جدید، قطعا ارائه و نمایش‌های دیگری هم خواهیم داشت. ما برنامه‌ریزی مدون به همراه علاقه و اشتیاقی در این کار می‌بینیم که انگیزه ادامه مسیر را در ما ایجاد می‌کند.

این معمارِ مطرح لاری افزود: از همه علاقه‌مندان به این حوزه برای ادامه این مسیر دعوت می‌کنم تا همراه و هم‌قدم با این پروژه فکری در کنار ما باشند.

گفتنی است در بیانیه پایانی این نمایشگاه نیز آمده است:

"پنجره‌های شرقی یک سگمنت از یک پروژه فکری است؛ پروژه فکری هدف ندارد، چشم‌انداز دارد، چشم‌انداز تداعی‌کننده یک افقِ معنایی است نه یک راهکارِ تجویزی و دستوریِ از بالا به پایین.

پروژه فکری پیش از اینکه در پیِ یافتنِ پاسخ برای پرسش‌های وضع موجود باشد، در نخستین گام در پیِ بررسی و کشف واقعیات است، از این منظر مبتنی بر ستایش و تجلیل از وضع موجود نیست، بلکه بر تحلیلِ واقعیات استوار است و استمرار آن بر همین اساس، یعنی کشف و تحلیل واقعیات خواهد بود.

پروژه فکری سعی می‌کند مولفه و معیارهایی را از دل تجربه‌هایِ زیسته اخذ کند و در جهت خوانش و شنیدن ِیک بستر مکانی استفاده کند.

پنجره‌های شرقی آنگونه که گفته شد یک سگمنت از شکل و فرم نهاییِ پروژه فکری است، ایده‌ها و چشم‌اندازهایی برای عمل به نظراتِ کُدگذاری شده‌اند. در این مسیر هر نوع شناختِ آغشته به قطعیت و تعصب را مشکل‌زا می‌بیند و معتقد است امور روزمره و معمولیِ زیستی در بافت‌های مکان‌مند واجد ارزش بسیاری هستند و نقطه صفر فکری این پروژه همین نقاط زیستی خواهند بود".

در ادامه، عکس های زینب دلام را از نشست روز پایانی این نمایشگاه مشاهده نمایید: